DEVAM: 135-136.
Namazdaki Tekbirlerin Tamamını Açıklayan Hadisler
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ
وَابْنُ
الْمُثَنَّى
قَالَا
حَدَّثَنَا
أَبُو دَاوُدَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ الْحَسَنِ
بْنِ عِمْرَانَ
قَالَ ابْنُ
بَشَّارٍ
الشَّامِيِّ
و قَالَ أَبُو
دَاوُدَ
أَبُو عَبْدِ
اللَّهِ
الْعَسْقَلَانِيُّ
عَنْ ابْنِ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبْزَى
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُ
صَلَّى مَعَ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَكَانَ لَا
يُتِمُّ
التَّكْبِيرَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
مَعْنَاهُ
إِذَا رَفَعَ
رَأْسَهُ
مِنْ
الرُّكُوعِ
وَأَرَادَ
أَنْ
يَسْجُدَ
لَمْ
يُكَبِّرْ
وَإِذَا قَامَ
مِنْ
السُّجُودِ
لَمْ
يُكَبِّرْ
Abdirrahman b. Ebza'dan;
oğlunun rivayet ettiğine göre, (Abdurrahman) Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ile beraber namaz kılarmış ve Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tekbiri tamamlamazmış.
Ebu Davud dediki:
"Tekbiri tamamlamazdı" sözünün manası, "başını rüku'dan kaldırıp
da secdeye varacağında ve bir de secdeden, başını kaldırdığında tekbir
almazdı" demektir.
AÇIKLAMA:
ibn Hacer
el-Askalani "Fethu'1-Barî"
isimli Buharî şerhinde "Rüku'da tekbiri tamamlamak" başlığı altında
şunları söylemektedir: Rüku'da tekbiri tamamlamanın manası, rüku'a giderken
alınan tekbiri rüku'a erişinceye kadar uzatmaktır. Yahutta Kirmanî'nin dediği
gibi, namaz tekbirlerini rüku tekbiriyle tamamlamaktır. Bana kalırsa,
Buharî'nin "tamamlamak" sözünden maksadı, Ebu Davud'un, Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in tekbirleri tamamlamadığını ifade eden hadisinin zayıflığına îşaret
etmektedir. Nitekim Buharî, Tarih'inde Ebu Davud et-Tayalisî'den bu hadisin
asılsız olduğunu naklediyor. Taberî ve Bezzar da; "Bu hadisin ravilerinden
el-Hasen b. İmran'jn kimliğinin bilinmemesi sebebiyle bu hadisin zayıf
olduğunu, şayet sahih olduğu kabul edilse bile, Resulullah (s.a.v.)'in bu tekbirlerin
olmadığını göstermek için değil de, terkinin caiz olduğunu göstermek için terk
etmiş olacağını söylemektedirler. Ya da Ebu Davud'un bu hadisindeki
"tekbiri tamamlamazdı" sözünün manası, tekbiri sesli almamak veya onu
iyice rüku'a varıncaya kadar uzatmamak demektir.
Hanefî ulemasından Aynî
merhuma göre, "tekbiri tamamlamazdı'1 sözünün manası, "bütün intikal
tekbirlerini terk ederdi" demektir. Mevzumuzu teşkil eden bu hadis her ne
kadar namazda intikal tekbiri olmadığını söyleyenlerin delilini teşkil
ediyorsa da, yukarıda ifade ettiğimiz gibi bu hadis çeşitli yönlerden
zayıftır.